Sähköautojen latauspisteiden tarkastus ja energiamittarit (1)
28.7.2025

Sähköautojen latauspisteiden tarkastus

Sähköautot ovat siirtyneet marginaalista valtavirtaan nopeammin kuin moni osasi ennustaa. Kun vielä vuosikymmen sitten sähköauton omistaminen oli lähinnä erikoisuus, on nykyään latauspisteiden lisääminen kerrostalojen pihoille, yritysten pysäköintialueille ja julkisille paikoille arkipäivää. Samalla kun latausinfrastruktuuri laajenee, korostuu tarve varmistaa, että sen keskeiset komponentit – kuten energiamittarit – täyttävät kaikki vaatimukset.
Kirjoittaja: Janne Vuolle | Business Manager & Partner at Despro Engineering Oy

Sähköautojen latauspisteiden tarkastus ja energiamittarit

Sähköautot ovat siirtyneet marginaalista valtavirtaan nopeammin kuin moni osasi ennustaa. Kun vielä vuosikymmen sitten sähköauton omistaminen oli lähinnä erikoisuus, on nykyään latauspisteiden lisääminen kerrostalojen pihoille, yritysten pysäköintialueille ja julkisille paikoille arkipäivää. Samalla kun latausinfrastruktuuri laajenee, korostuu tarve varmistaa, että sen keskeiset komponentit kuten energiamittarit täyttävät kaikki vaatimukset. Sähköautojen latauspisteiden varmistuksessa on kyse oikeudenmukaisen, läpinäkyvän ja kestävän sähköautopalvelun kulmakivestä. Mitä jokaisen toimijan tulisi tietää sähköautojen latauspisteiden tarkastuksista sekä energiamittareista? Tässä artikkelissa se kerrotaan!

Miksi sähköautojen latauspisteiden mittarit ovat niin kriittisiä?

Latausasema ilman mittaria on kuin taksimatka ilman taksamittaria – palvelusta veloitetaan, mutta kukaan ei tiedä tarkalleen mitä. Energiamittarit mahdollistavat sen, että käyttäjä maksaa täsmälleen kulutetusta energiasta. Tämä on erityisen tärkeää, kun sähköä myydään kuluttajille esimerkiksi julkisissa latauspisteissä tai taloyhtiön hallinnoimissa latausasemissa. Tarkka mittaus on oikeudenmukaisuuden lisäksi keskeistä myös laskutuksen luotettavuuden, asiakastyytyväisyyden ja koko järjestelmän uskottavuuden kannalta.

Tarkka energiamittari ei ole ainoastaan käyttäjän etu. Se on myös palveluntarjoajan suoja: virheellinen mittaustulos voi aiheuttaa asiakasvalituksia, taloudellisia menetyksiä tai jopa oikeudellisia seuraamuksia. Suomessa lainsäädäntö ja viranomaisohjeistus, kuten mittauslaitelaki ja valtioneuvoston asetukset, määrittelevät selkeästi, milloin energiamittarit on tarkastettava ja millä aikavälillä varmennus on uusittava.

"Latausasema ilman mittaria on kuin taksimatka ilman taksamittaria."

Lainsäädäntö ohjaa mittarien tarkastusta latauspisteissä

Suomessa on käytössä kolme keskeistä säädöstä, jotka ohjaavat latausasemien mittaustoimintaa: mittauslaitelaki (707/2011), valtioneuvoston asetus mittauslaitteista (471/2014) ja EU:n mittauslaitedirektiivi (2014/32/EU). Näiden nojalla mittalaitteiden tulee olla tyyppihyväksyttyjä ja CE-merkittyjä.

Tarkastusvelvoite koskee tilanteita, joissa latauksesta laskutetaan sähkön kulutuksen perusteella. Näissä tapauksissa on kyse elinkeinotoiminnasta, ja tällöin mittarien tulee olla määräajoin varmennettuja. Varmennusväli on kolme vuotta käyttöönotosta. Jos mittarin perusteella laskutetaan, on se virallisesti mittalaite – ja silloin vastuullinen osapuoli, kuten latausoperaattori on velvollinen huolehtimaan tarkastuksista.

Sen sijaan kulutusmittauksessa esimerkiksi silloin, kun yksittäinen taloyhtiön osakas käyttää omaa latauspaikkaansa, ei määräaikaistarkastuksia vaadita. Tässä kohtaa vaatimukset ovat kevyempiä, vaikka mittarin tekninen laatu on toki siltikin tärkeä.

Kolme säädöstä muodostavat tarkastusvelvoitteiden ytimen:

AC- ja DC-mittarit latauspisteissä

Teknisesti tarkasteltuna latausasemissa käytetään sekä vaihtosähköön (AC) että tasasähköön (DC) perustuvia energiamittareita. Näiden välillä on joitakin eroja tarkastusmenettelyissä. AC-mittarit kuuluvat yleensä EU:n mittauslaitedirektiivin piiriin ja niiden osalta vaatimukset ovat selkeästi määritelty. Mittareiden tulee olla tyyppihyväksyttyjä (ns. MID-hyväksyttyjä) ja CE-merkittyjä, ja ne voidaan tarkastaa direktiivin mukaisesti.

Sen sijaan DC-puolella ei ole olemassa täysin sovellettavaa eurooppalaista standardia, joka kattaisi tasasähkön mittalaitteet samalla tarkkuudella (tällainen on kuitenkin valmisteilla). Tästä syystä DC-puolen mittareiden ”tyyppihyväksyntä” voidaan hoitaa niin sanotun vastavuoroisen tunnustamisen menettelyllä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos laite on tyyppihyväksytty jossain EU-maassa, se voidaan hyväksyä myös Suomessa. DC-puolen mittareiden tarkastus tehdään noudattaen samoja pääperiaatteita kuin AC-puolen mittareissa.

Sähköautojen latauspisteiden tarkastus

Latausoperaattorin vastuu mittareista

Kuka on vastuussa varmennustarkastuksesta? Yksinkertainen nyrkkisääntö on, että: se, joka käyttää mittaustulosta laskutukseen, kantaa myös vastuun tarkastuksesta. Usein tämä on latausoperaattori, mutta voi olla myös taloyhtiö, mikäli se hallinnoi laskutusta itse. Latausaseman omistajuudella ei ole merkitystä vaan ratkaisevaa on, kuka hyödyntää mittarin tuottamaa dataa taloudellisesti.

Tämä vastuunjako on tärkeä hahmottaa erityisesti taloyhtiöiden kohdalla, joissa latausjärjestelmä voi olla yhteisomistuksessa mutta hallinnointi ulkoistettu. Selkeä dokumentaatio vastuiden jakautumisesta on suositeltavaa, jotta mahdollisissa epäselvyyksissä tiedetään, kuka toimii ja miten.

Miten sähköautojen latauspisteiden tarkastus tehdään käytännössä?

Kun Despron energiamittauksen asiantuntija saapuu kohteeseen tekemään varmennustarkastusta, tarvitaan ennakkoon kohteen perustiedot: latausaseman tunnistetiedot, mittarityyppi, mittarin resoluutio, sijainti ja yhteyshenkilöt. Tarkastus tehdään vertailumittauksena eli käytännössä tarkastajan oma kalibroitu mittalaite kytketään latausaseman ja ajoneuvon väliin, ja verrataan keskenään latausaseman sekä asiantuntijan mittalaitteen mittaamia arvoja toisiinsa.

Tarkkuuden varmistamiseksi latauksen aikana mitataan yleensä 5–50 kilowattituntia energiaa. Määrä riippuu mm. tarkastettavan energiamittarin laskurin desimaalien määrästä mitä vähemmän desimaaleja sitä vähemmän tarkkuutta ja sitä enemmän energiaa täytyy ladata.

Raportoinnin yhteydessä Despro toimittaa asiakkaalle yksityiskohtaisen raportin, josta selviää tarkastuksen tulos (hyväksytty/hylätty), mittausvirhe sekä tekniset tiedot kohteesta ja käytetystä menetelmästä. Asiakkaan on tärkeää säilyttää tämä raportti osana dokumentointia, sillä se toimii tarvittaessa todisteena tarkastuksen suorittamisesta esimerkiksi viranomaistilanteissa.

Despro on virallinen Tukesin hyväksymä tarkastuslaitos

Kaikki julkiset mittalaitteet on tarkastettava kolmen vuoden välein käyttöönoton jälkeen. Varmennustarkastuksen tekee Tukesin hyväksymä ja Finas akkreditointipalvelun akkreditoima tarkastuslaitos​. Tukes on myöntänyt Despro Engineering Oy:lle luvan tehdä sähköajoneuvojen latauspisteiden mittauslaitelain mukaisia varmennuksia Suomessa. Hyvöksynnän saaneet tarkastuslaitokset on listattuna TUKES:in verkkosivuilla. Voit tarkastaa kaikkia Tukesin hyväksymät tarkastuslaitokset mittauslaitteiden osalta täältä:

sähköautokanta

Mitä jos sähköautojen latauspisteiden tarkastus laiminlyödään?

Monesti kysytään, mitä tapahtuu, jos varmennustarkastus laiminlyödään. Vaikka tällä hetkellä valvonta on vielä maltillista, on viranomaisilla oikeus määrätä seuraamuksia: käyttökieltoja, uhkasakkoja ja pahimmillaan mittalaitteiden poistaminen käytöstä. Myös maine- ja luottamushaitat voivat olla merkittäviä, erityisesti jos kuluttajat kokevat tulleensa veloitetuiksi virheellisesti.

Despron kokemus pilottimittauksissa osoittaa, että suurin osa tarkastetuista mittareista toimii hyvin ja pilottikohteissa virheet ovat asettuneet +/- 0,5 % sisään. Tämä ei kuitenkaan poista tarvetta säännölliselle tarkastukselle: vuosien käytössä laitteet kuluvat ja ohjelmistot voivat vanhentua.

"Säännöllinen tarkastus ehkäisee suuremmat ongelmat tulevaisuudessa."

Säännölliset tarkastukset ja huoltotoimenpiteet eivät ainoastaan varmista mittareiden tarkkuutta, vaan ne myös ehkäisevät mahdollisia suurempia ongelmia, kuten laitteistovikoja tai turvallisuusriskejä. Kyse on ennen kaikkea ennakoinnista ja laadunhallinnasta. Tarkastuksella myös varmistetaan, että myydyn energian määrä on todellinen ja latausasematoimija saa todenmukaisen maksun ladatusta energiasta.

UKK – Usein kysytyt kysymykset latausasemien energiamittareiden tarkastuksesta

Webinaari: Sähköautojen latausasemien energiamittauksen tarkastus

Kiinnostaako sähköautojen latauspisteiden tarkastukset lisää? Despro Webinaari järjestettiin 30.5.2025, jossa käytiin läpi  sähköautojen latauspisteiden lakisääteisiin varmennustarkastuksiin: miksi ne ovat tärkeitä, mitä vaatimuksia tarkastuksiin liittyy, ja miten itse varmennusprosessi käytännössä etenee. 

Nyt voit ladata webinaari tallenteen ja katsoa sen silloin, kun sinulle sopii – Alla olevasta linkistä saat tallenteen suoraan sähköpostiisi!

sähköautojen latausasemien tarkastus

Tilaa webinaaritallenne suoraan sähköpostiisi

    Kentät, jotka on merkitty *-merkillä, ovat pakollisia.

    Tilaamallaa webinaarin liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi ja saat tiedon uusista webinaareista suoraan sähköpostiisi. Uutiskirjeen tilaamisen voit perua helposti milloin tahansa viestin yläkulmasta. 

    Kuinka voimme auttaa?

    Despro tarjoaa osaamista infra- ja teollisuushankkeiden koko elinkaaren ajalle, ja palvelemme asiakkaitamme valtakunnallisesti. Kymmenen vuoden ajan olemme toteuttaneet asiantuntijatyötä sähkö- ja teleinfran sekä uusiutuvan energian projekteissa. Meillä työskentelee jo 150 intohimoista insinööriä – valmiina ratkaisemaan asiakkaidemme haasteet. Erityisosaamistamme ovat sähköverkon (0,4–400 kV) energiamittaukset, maadoitusmittaukset sekä kaapeleiden käyttöönoton mittaukset ja tarkastukset. Despro on nyt myös virallisesti Tukesin hyväksymä tarkastuslaitos ja akkreditoitu sähköautojen latauspisteiden tarkastaja.

    Ota yhteyttä – räätälöidään juuri teidän tarpeisiinne sopivat energiamittareiden tarkastukset sähköautojen latauspisteille.

    janne_vuolle
    OTA YHTEYTTÄ

    Maksuton konsultaatio

    Janne Vuolle kertoo maksuttomassa konsultaatiossa, mitkä asiat tulee ottaa huomioon sähköautojen latauspisteiden varmennuksessa. 

    Scroll to Top